„Lalka Też Człowiek”

Zapraszamy na spektakle lalkowe: od tradycyjnego teatru do form nowatorskich. Festiwal „Lalka też Człowiek” jest konkursem, w którym międzynarodowe Jury przyznaje nagrody: dla Najlepszego Aktora, za Kreatywność, za Najlepszy Spektakl Festiwalu oraz szereg innych.


Wstęp na wszystkie wydarzenia Festiwalu jest bezpłatny lecz z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o dokonanie rezerwacji drogą mailową: rezerwacje@lalkatezczlowiek.eu


Zasady rezerwacji:
• aby dokonać rezerwacji należy wysłać mail z tytułem spektaklu/spektakli, imieniem i nazwiskiem oraz liczbą wejściówek na adres rezerwacje@lalkatezczlowiek.eu oraz poczekać na mail zwrotny z potwierdzeniem rezerwacji – odpowiadamy maksymalnie w ciągu 24 godzin, ale zwykle o wiele szybciej,
• jedna osoba może zarezerwować maksymalnie 4 wejściówki na każdy ze spektakli,
• odbiór rezerwacji kończy się 15 min przed spektaklem.

Program XVIII Międzynarodowego Festiwalu Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „LALKA TEŻ CZŁOWIEK” w Domu Kultury KADR.

4.10.2024r. (piątek), godz. 18.30 – Wernisaż wystawy „Folwark zwierzęcy”

Teatr FOTOgrafii Przemka Wiśniewskiego.

Reżyseria: Przemek Wiśniewski
Adaptacja i dramaturgia: Robert Konowalik
Scenografia i kostiumy: i AI
Premiera – kwiecień 2024r.

Udział wzięli: Agata Drewnicz, Julia Głąb, Iga Kot, Anna Kukułowicz, Barbara Lach, Katarzyna Lewandowska, Maja Maślanka Ishida, Sylwia Nieczaj, Justyna Zar, Anna Złomańczuk, Agnieszka Zyskowska-Biskup, Damian Dec, Waldemar Major Fydrych, Andrzej Gęsiarz, Andrzej Jakubczyk, Michał Jarmoszuk, Robert Konowalik, Bart Kowalski, Andrzej Kopczyk, Marcin Król, Mirosław Łuczak, Andrzej Mikosza, Michał Sienkiewicz, Antoni Wiśniewski, Przemek Wiśniewski i Marek Żurawski.


Inspiracją do sportretowania postaci z „Folwarku zwierzęcego” Georga Orwella była sytuacja społeczno-polityczna w Polsce i zmiana na szczytach władzy. Sama powieść jest krytyką totalitaryzmu i ukazuje, jak ideały rewolucji mogą zostać zdeformowane przez pragnienie władzy i korupcję. Nam – obecnie – każe się zastanowić na kogo oddajemy swój głos w rozmaitych wyborach i komu powierzamy władzę.
Ja spośród wielu kandydatów do obsady wybrałem autorytarnie tych, którzy mi się bezkrytycznie podporządkowali i zgodzili abym za pomocą sztucznej inteligencji przyprawił im „gęby”.
Niech żyje Rewolucja! Czuj-Czyn! Hura!
Przemek Wiśniewski

„Folwark zwierzęcy” – George Orwell
http://teatrfotografii.przemekwisniewski.pl/folwarkzwierzecy.htm

Wstęp wolny

4.10.2024r. (piątek), godz. 18.30 – Wystawa rzeźb inspirowanych przypowieściami, pióra prof. L. Kołakowskiego, wg Starego Testamentu.
Prezentowane rzeźby pochodzą ze spektakli Unii Teatr Niemożliwy powstałych z inspiracji książki prof. Leszka Kołakowskiego „Klucz Niebieski albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze”.

Na wystawie będzie można zobaczyć rzeźby m.in.: Alicji Białeckiej-Ruczko, Grzegorza Durlika (wg projektu Alicji Chodynieckiej-Kuberskiej), Wiesława Janasza, Aleksandra Kuberskiego, Marka Kowalskiego, Jacka Műldner-Nieckowskiego, Marcina Rząsy, Doroty i Lecha Żurkowskich.

inscenizacja: Marek b. Chodaczyński,
reżyseria: Marek b. Chodaczyński, Maciej Dużyński,
muzyka: Marek Żurawski

Wystawa w gablotach na pierwszym piętrze.

Wstęp wolny

07.10.2024r. (poniedziałek), godz. 20.00 – „Ślady”

ŚLADY – to opowieść o historii Polaków zamieszkałych na wschodzie Polski w okresie drugiej wojny światowej, a zainspirowana losem dziadka i babci autorki przedstawienia – Sylwii Niekolaas. Sylwia próbuje zrozumieć przeszłość swojego dziadka, który był jej bardzo bliski, a mimo to nie wiedziała o nim zbyt wiele. Przy pomocy własnoręcznie zrobionych lalek raz po raz odkrywa wydarzenia, o których dotychczas nie miała pojęcia. Wojenna rzeczywistość okazuje się bardzo skomplikowana – no bo gdzie kończy się zło a zaczyna dobro?
Ślady – to opowieść o wnuczkach i dziadkach, o obliczu wojny, jakiego nie poznaliśmy w szkole, o kobietach, pociągach i mrówkach.

autor, wykonanie, lalki i scenografia: Sylwia Niekolaas
konsultacje, dramturgia, coaching: Cézanne Tegelberg
światło: Esther Love
głosy: Wojciech Stachura, Magdalena Bednarek, Magdalena Gładysiewicz, Piotr Srebowski

Czas trwania: 60 min, sala: Broadway

8.10.2024r. (wtorek), godz. 18.00 – „Nie ma Filozofii…”

Spektakl inspirowany wybranymi przypowieściami Starego Testamentu zinterpretowanymi przez profesora Leszka Kołakowskiego. Składa się z 5 mini wykładów filozoficznych.
Wykłady ilustrowane są rzeźbami zaprojektowanymi i wykonanymi przez artystów plastyków na potrzeby każdego z wykładów.

Przypowieść pt. „Bóg czyli Sprzeczność między motywem a skutkami czynów” ilustrowana rzeźbami autorstwa Marka Kowalskiego.
Przypowieść pt. „Ezaw czyli Stosunek filozofii do handlu” ilustrowana rzeźbami autorstwa Alicji Ruczko.
Przypowieść pt. „Rachab czy Samotność prawdziwa i udawana” ilustrowana rzeźbami autorstwa Marcina Rząsy.
Przypowieść pt. „Jael czy Bezdroża bohaterstwa” ilustrowana rzeźbami autorstwa Aleksandra Kuberskiego.
Przypowieść pt. „Balam czy Problem winy obiektywnej” ilustrowana rzeźbami autorstwa
Grzegorza Durlika.

Autor: Leszek Kołakowski
Adaptacja i reżyseria: Marek b. Chodaczyński, Maciej Dużyński
Muzyka: Marek Żurawski
Obsada: Ina Levska i Maciej Dużyński

Czas trwania: 50 min, sala: Marzyciel

8.10.2024r. (wtorek), godz. 19.30 – „Matecznik

Główną inspiracją do powstania widowiska był wydany w 1984 roku album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”.
Zamieszczone w albumie zdjęcia i teksty zainspirowały twórców teatralnych do przeniesienia go na scenę. Podczas spektaklu, w niespiesznym tempie przenikają się obrazy, słowa i muzyka.
Za ich pomocą gawędzimy między innymi o losie ludzkim, który jest nieodgadniony; o przyjaźni, która sięga poza grób; o tym skąd wziął się smutek na świecie.

Spektakl „Matecznik” stanowi kontynuację artystycznych poszukiwań Teatru realizowanych w widowisku „Pieśń rzeki”(2020), gdzie po raz pierwszy spektrum technik teatru cieni i światła wzbogaciliśmy tam o animację oraz przetworzenia gotowych zdjęć fotograficznych.

Scenariusz, reżyseria, wykonanie: Krzysztof Zemło
Scenografia: Ewa Zemło
Muzyka: Ania Broda
Animacje: Agnieszka Waszczeniuk

Czas trwania: 55 min, sala: Broadway

9.10.2024r. (środa), godz. 20.00 – „Atlas Rzeki Wieprz

Wsłuchajmy się w istniejący poza czasem nurt zdarzeń, historii i doświadczeń, którego archetyp niesie ze sobą rzeka Wieprz.

Jaka jest jej narracja? Czy mieszkający nad nią ludzie i zwierzęta tworzą wspólną społeczność? Czy możliwa jest cisza nad rzeką? Co ona oznacza? Porzućmy swoją ludzką perspektywę, zamknijmy oczy i wsłuchamy się w pulsującą życiem wodę!
Koncepcja i wykonanie: Ludomir Franczak / Piotr Pękala [abq]
Praca performatywna wyłoniona w ramach otwartego konkursu – open call Przestrzeni Sztuki Teatr w Lublinie 2023.

Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Lokalnym operatorem programu jest Centrum Kultury w Lublinie.

sala: Marzyciel

10.10.2024r. (czwartek), godz. 18.30 – „Robot”

W bliżej nieokreślonej przyszłości roboty współistnieją z ludźmi. Świat się rozwijał, roboty wykonywały swoje zadania, dopóki nie zaczęły myśleć samodzielnie. Rządzący jednak nie byli zadowoleni z tego i zdecydowali się zamknąć i zniszczyć wszystkie roboty na planecie. I tak roboty prawie wyginęły… Prawie. Pewnego dnia Klara, dziewczyna na wózku inwalidzkim, wyrusza w daleką drogę ze swojego domu i dociera do obozu koncentracyjnego. Spotyka tam robota, prawdopodobnie ostatniego na Ziemi. Nawiązuje się między nimi głęboka przyjaźń oparta na milczeniu i zrozumieniu, ale stało się coś strasznego i zostali rozdzieleni.
70 lat później robot budzi się i rozpoczyna poszukiwania Klar. Wyrusza w świat, który się zmienił i w którym panuje nietolerancja dla odmienności.

Pomysł: David Zuazola
Reżyseria: Marek b. Chodaczyński
Muzyka: Marek Żurawski
Adaptacja: Marek b. Chodaczyński, David Zuazola
Projekty i wykonanie lalek: David Zuazola

Czas trwania: 60 min, sala: Marzyciel

10.10.2024r. (czwartek), godz. 20.00 – „20 DEN”

Monodram “20 den” Julii Fidelus, studentki III roku aktorstwa Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza Filii w Białymstoku powstał w ramach zajęć “Teatr Ożywionej Formy”. Opiekę artystyczną nad procesem twórczym sprawowała Natalia Sakowicz.
“Kiedy byłam mała, a mama płakała, mówiłam do niej: „Nie płacz, bo i ja będę płakać”. I płakałyśmy razem. Gdy miałam dwadzieścia trzy lata, mówiłam do niej: „Nie umieraj, bo i ja umrę”. Ale wiadomo, tak się nie stało. Gdy umiera ci matka, to jest takie uczucie, jakby wyrywano ci wnętrzności – te z klatki piersiowej- gołymi rękami, a trochę jednak gorzej.” (“Bezmatek” Mira Marcinów)

Kim staje się córka, gdy umiera jej matka? Kim jest córka bez matki? Czy córki mogą w ogóle istnieć, gdy nie istnieją już matki?

Tekst: Mira Marcinów
Reżyseria, gra aktorska, scenografia: Julia Fidelus
Wykonanie lalki: Magdalena Dąbrowska, Róża Turlińska, Karolina Baczar, Anna Chilińska
opieka artystyczna: Natalia Sakowicz
Reżyseria świateł: Maciej Cempura
Konsultacje lalkowe: Jacek Dojlidko

Czas trwania: 45 min, sala: Broadway

11.10.2024r. (piątek), godz. 18.30 – „Emil”

Na motywach francuskich sztuk, filmów klasy B i naszych wewnętrznych wyobrażeń. O tajemnicy sielanki w samotności lasu. O mocy, by zmienić rodzinną klątwę. O potędze miłości. I głównie o tym, jak świnia piszczy w przedśmiertnych konwulsjach.

Występują:
Łukasz Bouzek
Radek Beran
Dora Buzkowa

Czas trwania: 60 min, sala: Marzyciel

11.10.2024r. (piątek), godz. 20.00 – „Crippletrek”

Para dziwacznych frajerów rozgrywa majestatycznie wielki finał w fantasmagorycznym filmie drogi pełnym czarnego humoru, okrucieństwa i czułości rozciągniętej na mozaikę potężnych poetyckich obrazów.

Dedykowane wszystkim tym, którzy żyją swoim życiem pomimo ograniczeń własnego ciała i przeciwności losu.

Podobnie jak w innych przedstawieniach naszego Provoking Theater Project, używamy środków teatralnych, aby zająć się tematami, które naszym zdaniem są zaniedbane i wykraczają poza główny nurt naszych codziennych zainteresowań, a mimo to są wyjątkowo ważne.

Koncepcja, scenariusz, muzyka i reżyseria: Pavla Dombrovská z pomocą Luděk Vémola
Rekwizyty, światła i dźwięk: Luděk Vémola z pomocą Pavla Dombrovská
Maski i lalki: Jakub Růžička
Wykonanie, śpiew, oświetlenie i dźwięk obsługiwane przez: Luděk Vémola i Pavla Dombrovská
https://www.divadlolisen.cz/provokujici-divadlo-ve-visegradu

Projekt jest współfinansowany przez rządy Republiki Czeskiej, Węgier, Polski i Słowacji poprzez Granty Wyszehradzkie z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie idei zrównoważonej współpracy regionalnej w Europie Środkowej.

Czas trwania: 50 min, sala: Broadway


12.10.2024r. (sobota), godz. 18.30 – spektakl „Emil”

Na motywach francuskich sztuk, filmów klasy B i naszych wewnętrznych wyobrażeń. O tajemnicy sielanki w samotności lasu. O mocy, by zmienić rodzinną klątwę. O potędze miłości. I głównie o tym, jak świnia piszczy w przedśmiertnych konwulsjach.

Występują:
Łukasz Bouzek
Radek Beran
Dora Buzkowa

Czas trwania: 60 min, sala: Marzyciel

12.10.2024r. (sobota), godz. 19.45 – ogłoszenie werdyktu Jury i zakończenie Festiwalu w sali Marzyciel.

Szczegółowy program Festiwalu we wszystkich instytucjach partnerskich znajdziecie na: https://lalkatezczlowiek.eu/program

Festiwal dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w wysokości 150 000 PLN oraz przez Miasto Stołeczne Warszawa.

Na czerwonym tle zbudowana z figur geometrycznych Na czerwonym tle zbudowana z figur geometrycznych