Twarze Teatru to cykl spektakli ukazujący uczniom i uczennicom szkół podstawowych różne oblicza teatru. Projekt realizowany przez Fundację „Szafa kultury” został dofinansowany ze środków Biura Edukacji m. st. Warszawy.
Harmonogram spektakli :
18.02.2025 (wtorek)
Buziak Mamusi – spektakl lalkowy
25.03.2025 (wtorek)
W to mi graj – spektakl muzyczny
8.04.2025 (wtorek)
Z baśniami przez kontynenty (tradycyjne opowiadanie)
8.05.2025 (czwartek)
121 przygoda Koziołka Matołka – spektakl improwizowany
5.06.2025 (czwartek)
W krainie wyobraźni – spektakl poetycki
SPEKTAKL LALKOWY „Buziak Mamusi” – piękna bajka animowana o sile rodzicielskiej miłości i odwagi. Dawno, dawno temu w chatce pod lasem mieszkały sobie razem z Mamusią trzy rozbrykane zajączki: Większy, Mniejszy i Najmniejszy. W ich ogrodzie rosła sobie niezwykła kapusta, którą zasadził niegdyś ich Tata. kapusta miała smak czekolady i nawet od jednego spojrzenia na nią brzuszki ogarniało błogie uczucie sytości.Któregoś razu jednak kapusta została skradziona, a ślady na miejscu przestępstwa wskazywały, że zrobił to straszliwy rozbójnik Czarna Maska… Czy zajączki odzyskają swoją własność? Czy uda im się pokonać rozbójnika? I co jest się najsilniejszą bronią w starciu z wrogimi siłami?
SPEKTAKL MUZYCZNY „W to mi graj!” (reż. J. Mazewska) – musical familijny oparty na wierszach dla dzieci autorstwa Fredry, Mickiewicza i Słowackiego. Fabuła spektaklu osadza się na znanych dzieciom wierszach o Pawle i Gawle oraz o małpie w kąpieli i prezentuje zabawną i pouczającą historię o przyjaźni pomimo różnic oraz o współpracy, która pomaga w osiąganiu celów. Wiersze klasyków przekształcone na piosenki (których warstwa muzyczna prezentuje młodym odbiorcom różnorodne gatunki muzyczne, jak np. jazz, hip-hop, piosenkę, w której pobrzmiewają elementy kultury żydowskiej, etc.) popychają akcje naprzód, albo służą jako ilustracja tego, o czym w sztuce akurat jest mowa. Sztuka ta jest więc dla odbiorców wspaniałą rozrywką z morałem, popartą do tego wyśmienitą baza literacką oraz wpadającą w ucho, różnorodną muzyką.
SPEKTAKL BAŚNIOWY – „Z baśniami przez kontynenty” spektakl złożony z baśni, pieśni i utworów muzycznych z Grecji, Indii, i Brazylii, przygotowany będzie w formie tradycyjnego „storytellingu”, a więc opowiadania baśni bez inscenizacji, z towarzyszeniem muzyki wykonywanej na żywo przez aktorki – bajarki. W tym gatunku parateatralnym sugestywny przekaz opowiadających, jak i wyobraźnia odbiorców są najważniejsze, jako że nie ma tu jako takiej scenografii nawiązującej do treści opowiadanych historii – za stronę wizualną projektu służyć będą stroje ludowe z ww. krajów, a także instrumenty ludowe charakterystyczne dla danej kultury, zwiększając tym samym kulturowy walor poznawczy projektu
SPEKTAKL IMPROWIZOWANY Z MUZYKĄ NA ŻYWO: „121 przygoda Koziołka Matołka” – spektakl improwizowany w oparciu o „120 przygód Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego. W spektaklach improwizowanych inspiracją może być wszystko: tytuł, wiersz, dźwięk, przedmiot, kostium, etc. Historie mogą powstawać z głowy, czyli „z niczego”, mogą kontynuować losy bohaterów znanych już opowieści, albo też dzięki improwizacji możemy się dowiedzieć czegoś więcej o bohaterach, którym autorzy nie poświęcili zbyt wiele miejsca w swoich dziełach. W tej edycji zechcemy zaprezentować uczestnikom sztukę improwizacji na podstawie wierszowanej bajki „120 przygód Koziołka Matołka” pióra Kornela Makuszyńskiego. Postać Koziołka Matołka od lat bawi kolejne pokolenia dzieci, zarówno w wersji książkowej, słuchowiskowej, filmowej, jak i teatralnej. My natomiast chcemy uczynić go inspiracją dla naszego spektaklu improwizowanego.
Zanim do niego dojdzie, zachęcimy uczestników do zapoznania się z oryginałem, którego – z racji jego długości – nie będziemy odczytywać na scenie. Z uczestnikami na początku spektaklu zrobimy tylko krótkie omówienie charakterystyki Matołka i jego dotychczasowych przygód tak, aby nie powtarzać tego, co już napisał pan Makuszyński a wymyśleć wraz z dziećmi zupełnie nową przygodę – wierszem lub prozą, z improwizowanymi piosenkami i muzyką na żywo.
Dzięki temu dzieci nie tylko będą mogły sięgnąć do uznanej literatury na odpowiednim dla nich poziomie, ale także uruchomią pokłady kreatywności, wyobraźni oraz empatii. Poprzez prezentację spektaklu improwizowanego chcemy nie tylko pokazać awangardowy, choć już zyskujący w Polsce na popularności gatunek (na Zachodzie od lat będący równie znany, co teatr tradycyjny), ale jednocześnie pobudzić kreatywność uczestników projektu i zachęcić ich do czynnej „zabawy” w teatr zarówno w szkole, jak i w domu, zaprezentować techniki wykorzystania materiału literackiego na lekcjach w nowy sposób.
SPEKTAKL POETYCKI „W krainie wyobraźni” (reż. J. Mazewska) – składa się z różnorodnych wierszy autorstwa Katarzyny Gruszewskiej, które nawiązują do najlepszych tradycji polskiej poezji dziecięcej, każdy z nich zawiera morał i promują pozytywne wzorce zachowań – bawiąc uczą. Są też różnorodne tematycznie, tak więc każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie. W spektaklu złożone zostaną w luźną opowieść fabularną, przetykaną piosenkami (stworzonymi również do wierszy autorki), wesołą choreografią, a także różnorodnymi animacjami, dzięki czemu całość będzie nieustannie angażować widzów i pokazywać im, na ile różnych sposobów można interpretować poezję i na ile sposobów ją odczytać. Inscenizacyjnie łączył będzie elementy zaprezentowanych uprzednio rodzajów spektakli, np. muzykę i taniec, animację przedmiotu, elementy improwizacji i storytellingu. Widzowie będą więc mogli oprócz wyćwiczenia w sobie umiejętności odczytywania poezji – o wiele ulotniejszej i bardziej podatnej na różnorakie interpretacje, niż proza – również przypomnieć sobie to wszystko, czego dowiedzieli się i nauczyli podczas poprzednich spektakli i warsztatów.
Czas trwania spektakli: 60 minut.
Czas trwania warsztatów pospektaklowych: 20 minut.