Renesans ptaków

Pióra, skrzydła, dzioby jak i pozostałe części ptasiego ciała były obiektem wielu szkiców studyjnych, rysunków i grafik Albrechta Dürera – najsławniejszego i najwybitniejszego przedstawiciela renesansu w Europie Północnej, rytownika, doskonałego miedziorytnika i jednego z największych drzeworytników w dziejach grafiki.

Projekt „Renesans ptaków” to twórczy dialog pomiędzy materialnym i niematerialnym dziedzictwem kulturowym, w którym uczestnicy i uczestniczki działań podobnie jak Albrecht Dürer motywem przewodnim uczynią ptaki, ale zamiast metod graficznych wykorzystają m.in. sztukę haftowania. Prace niemieckiego artysty będą dla uczniów i uczennic ze Szkoły Podstawowej nr 271 oraz członków i członkiń społeczności sąsiedzkiej pretekstem do spojrzenia na tę grupę zwierząt ze współczesnej perspektywy. Młodzi twórczy i twórczynie zajmą się studiowaniem form ptaków, które wymarły w skutek działań człowieka. Tylko w Polsce wyginęło już 16 gatunków ptaków (m. in. szlachar strepet, drop, kulon, siewka złota, biegus zmienny, bekasik, mewa mała, nur czarnoszyi, czapla purpurowa, orzełek, pustułeczka, kobczyk, dzierzba rudogłowa, nagórnik oraz krzyżodziób sosnowy), a kolejnych 47 może zniknąć w ciągu najbliższych lat.

Transformowanie wiedzy o zaginionych gatunkach ptaków zakończy się symbolicznym przywróceniem ich do życia. Dzięki nadanej im nowej, przestrzennej i latającej formie ptaki zagoszczą w przestrzeni podwórek, na gałęziach i na osiedlowych parapetach.

Planowane działania:

4 warsztaty „Transformacje” dla uczniów i uczennic SP 271 [14-15 września 2023]

2 warsztaty „Wokół haftu” dla sąsiadów i sąsiadek [16 i 23 września 2023]

4 warsztaty „Haftowane ptaki” dla wszystkich zainteresowanych [30 września oraz 7, 14, 21 październik 2023]

Zapisy: projekty@dkkadr.waw.pl

Warsztaty poprowadzi Ewa Cieniak – artystka, hafciarka, trenerka. Absolwentka Europejskiej Akademii Sztuk na wydziale grafika warsztatowa. Haftuje, tworzy instalacje z wykorzystaniem tkanin, włókien oraz materiałów recyklingowych, często w przestrzeni miejskiej lub w otoczeniu natury.

Projekt sfinansowano z Funduszu Edukacji Kulturalnej m.st. Warszawy