Spaces for Intercultural Learning / Przestrzenie dla edukacji międzykulturowej.
Program współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk.
Termin realizacji: 01.09.2016 – 31.08.2018
Projekt dofinansowany z programu Erasmus+
Program współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Lider:
Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF [Finlandia]
Partnerzy:
Dom Kultury Kadr w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy [Polska]
Istituto dei Sordi di Torino [Włochy]
Stichting Hogeschool Rotterdam [Holandia]
Training for Women Network Ltd. [Wielka Brytania]
Orizont Cultural T [Rumunia]
Głównym celem projektu jest rozwój metod edukacji międzykulturowej dorosłych, podniesienie kompetencji społecznych w środowiskach o zróżnicowanych systemach norm, wartości i kodów kulturowych.
W ramach dwuletniego projektu podejmowane działania będą wspierać uczestników w budowaniu zintegrowanej i świadomej społeczności, zróżnicowanej kulturowo oraz rozwijać ich kompetencje obywatelskie.
Realizacja projektu to nowe spojrzenie na aktualne i ważne tematy. Jednym z nich jest rozwój kompetencji międzykulturowych, które są warunkiem koniecznym do prowadzenia dialogu społecznego, zaangażowania obywatelskiego i integracji, budowania społeczności, rozwiązywania problemów, różnorodności, odmienności i znalezienia wspólnej płaszczyzny działania.
Dom Kultury Kadr – jako partner projektu – działania artystyczne przeprowadził w grupie osadzonych mężczyzn w Areszcie Śledczym Warszawa Służewiec pracując metodami dramy wprowadzając też elementy grywalizacji. W trakcie warsztatów teatralnych powstał spektakl.
Lider z Finlandii wykorzystywał sztuki muzyczne, połączenie plastyki, teatru i sztuki tworzenia komiksów w pracy z uchodźcami i osobami niepełnosprawnymi fizycznie.
Włosi pracowali z osobami niesłyszącymi i imigrantami z użyciem sztuk wizualnych. Rolą holenderskiego operatora było kierowanie procesem rozwoju wszystkich aktywnych trenerów w projekcie. Celem rumuńskiego akcjonariusza była aktywizacja społeczeństwa poprzez organizowanie lokalnych tradycyjnych świąt i rozwijanie praktycznych umiejętności przez akcje animacyjne na ulicach i kampanie społeczne dla osób z problemami społeczno-ekonomicznymi.
Partner z Irlandii Północnej skierował swój projekt do pedagogów społecznych, którzy uczyli się nowych sposobów wykorzystania sztuki rzeźba, film i teatr, animacja.
Partnerzy wspólnie przygotowali e-book interaktywny przewodnik dostarczający praktycznych narzędzi metodycznych dla nauczycieli, trenerów i instruktorów, pedagogów, animatorów.
Projekt zakładał dwie grupy docelowe: pierwszą z nich są nauczyciele, trenerzy i wychowawcy pracujący z grupami defaworyzowanymi a ich odbiorcami są środowiska z mniejszymi szansami, izolowane, zagrożone wykluczeniem, które stanowią drugą grupę odbiorców.